Arbetsmiljöpolicy

Linuma Vårdutveckling i Norr AB ska vara en attraktiv och kreativ arbetsplats som ger alla anställda möjligheter till variation och utveckling i arbetet. Vi anser att alla medarbetare ska ges möjlighet att växa både i sin profession och som människa.

 

Intern personal

 

Vi strävar efter att de anställda ska kunna påverka innehållet i arbetet och företagets inriktning i stort, och arbetar medvetet för att skapa bra trivsel och gemenskap. En generös inställning till kompetensutveckling är central för att våra medarbetare ska kunna möta kundernas behov.

 

Kompetens och arbetsuppgifter ska matcha varandra och vi strävar efter att fördela arbetsuppgifterna så att ingen behöver utsättas för hög belastning.

 

Samtliga i ledande position har hög kompetens inom arbetsmiljölagstiftning och systematiskt arbetsmiljöarbete samt lång erfarenhet av arbetsmiljöansvar i ledande roller inom offentligt och privat finansierad vård och omsorg. Prioriterade uppgifter i vårt arbetsmiljöarbete är att fortsätta utbilda och utveckla ledarna så att alla blir ännu bättre på att se och möta varje medarbetares individuella behov. Företagets ledning driver ett systematiskt arbetsmiljöarbete i enlighet med föreskrifter och aktuell arbetsmiljölagstiftning.

 

Vid varje veckas ledningsmöte finns arbetsmiljöfrågor som en stående punkt där risker och eventuella åtgärder diskuteras och beslutas. Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) är delegerat ansvarig för arbetsmiljöfrågor rörande intern och extern personal.

 

Extern personal

 

Linuma Vårdutveckling i Norr AB arbetar med organisationsutveckling, ledarskap, rekrytering och bemanning inom vård- och omsorg vilket innebär att delar av vår personal arbetar ute hos kund som konsulter. För att säkerställa hög medicinsk säkerhet, ett gott omhändertagande av patienter och anhöriga och en god arbetsmiljö ska konsultens kompetens alltid motsvara beställande kunds krav och förväntningar.

 

Linuma bär hela arbetsgivaransvaret för våra konsulter under deras bemanningsuppdrag medan vi delar arbetsmiljöansvaret med beställande kund. Vi prioriterar att ta vår del av det delade arbetsmiljöansvaret för uthyrd personal, så att vi kan trygga en god och säker arbetsmiljö även för tillfälligt anställda som arbetar ute hos kund. Centralt för oss är också att uthyrd konsult försäkrar sig om vilka rutiner som finns hos beställande kund avseende medicinsk säkerhet och arbetsmiljö.

 

Efter varje första arbetsvecka görs en utvärdering av hur konsulten upplevt arbetsmiljön på arbetsplatsen och håller därefter en kontinuerlig kontakt med konsulten för att säkerställa fortsatt god arbetsmiljö och hög patientsäkerhet. Efter den första arbetsveckan görs även en utvärdering med beställande kund där konsultens prestation och upplevda arbetsmiljö diskuteras. Eventuella avvikelser dokumenteras och åtgärdas av vår medicinskt ansvariga sjuksköterska (MAS) i samråd med konsult och beställande kund.